Hey it's friday!

Det känns som att jag borde vara pepp, det är ju fredag för tusan! men njee det är jag inte. Inte så pepp på någonting alls idag faktiskt. Ingenting roligt som händer heller... Förutom att jag just nu faktiskt sitter på balkongen just nu, det är så skönt ute trots att klockan är så pass mycket. Inte för att det är speciellt kul, men njutningsfullt i alla fall :)

 

Fast saker och ting håller i alla fall på att börja hända. I torsdags ringde jag försäkringskassan och sa att jag vill börja arbetsträna, hon i sin tur skulle ta kontakt med arbetsförmedlingen och få ihop ett gemensamt möte i slutet av april. Sen när det blir av, självaste arbetsträningen, det vet jag inte. Det blir ju sommar och så men jag hoppas att jag får det innan sommaren. Sen är det bara hålla tummarna för att jag får tillräckligt med redaskap och verktyg för att klara det utan att bli totalt slut.

Förutom det har jag kommit till insikt om att det verkligen är jag som sitter i förarsätet.  Jag tänker då på när jag var sjuk nu för några veckor sedan. Det senaste tio åren var jag aldrig jättesjuk som i influensa, hög feber eller liknande. Visst ont i halsen kunde jag ha, jätte förkyld kunde jag bli men jag blev aldrig sängliggandes. Men under dem tio åren (och innan, men inte på samma sätt) var jag ändå sjuk i ätstörning (inte det två sista då). Och jag vet att jag har varit livrädd för att bli sjuk (influensasjuk) så att jag inte hade kunnat ta mina promenader. Nu idag, när det var två år sedan jag blev friskskriven var jag faktiskt också rädd. För som jag skrivit förut har jag fortfarande problem med tankar ibland fast jag agerar aldrig på dem. Så ja, jag var rädd för det som kunde hända. Att jag skulle klättra på väggarna, att jag skulle triggas av att inte kunna äta som tidigare och där utveckla och falla tillbaka i ett sjukt beteende och känna endorfinkicken av det. Dagen kom nu för några veckor sedan... Det fanns absolut ingen energi till någon promenad och kallluften gav mig nästan panik då det gjorde så fruktansvärt ont i halsen. Det fanns ingen ork till att vara uppe mer än väldigt korta stunder. Jag spenderade nästan en vecka i sängen, maten smakade konstigt av antibiotikan och jag mådde konstant illa - detta bidrog då till att jag faktiskt åt väldigt lite och träning var ju bara ett stort mega NEJ!
slutsatsen av det hela; Att ligga i sängen hela dagna var så grymt skönt (jag orkade ju inget annat) och gav mig ingen ångest alls. Jag kände ingen som helst längtan till att återgå till någon svält och undernärd kropp, inga tankar. Livet ska fyllas med bra saker och lärdomar, att vara destruktiv löser inga problem! och träningen, jag hade ingen ångest fram till det att kuren på antibiotikan var slut och febern fortfarande var kvar lite på kvällarna (ytterst lite, men tillräckligt för att jag inte vågade och en trötthet som heter duga). Men trots det, ångesten, fanns inte tanken på att utsätta mig för något som skulle kunna vara skadligt. Jag lät ångesten finnas, men inget mer. Och jag dog inte av den. Jag kunde hantera den. Och jag tror väl att ångesten även var en del av att jag började bli lite rastlös också. Men att få det riktigt bevisat för mig själv, att jag klarade av något, som jag så länge varit så rädd för. Att bli sjuk! det är ännu ett kvitto på att jag verkligen är frisk. Och det känns så jävla bra!!! Jag ska aldrig mer förstöra samt förgöra mig!


 
VENICE

Jag tänkte också på det alldeles nyss va soligt det var för att va kl 18. hah! Härligt!
Synd du inte är på humör, hoppas resten av kvällen blir lite mer pepp! :)

Svar: Ja, jättehärtligt! :) Hoppas jag med. Kram
apeaceofmee.blogg.se

A

Oh, jag längtar efter att kunna börja sitta ute på balkongen igen! Det är så mysigt!!
Underbart att du har kommit så långt på vägen och att du kan känna hur stor skillnaden är på då och nu! Det är en seger!
Hoppas att du får ett bra ställe att börja arbetsträna på!
Går du eller har gått på KBT? Hur har du i så fall upplevt det?
Kram!

Svar: Jadu, det är en riktig seger! det är så väldigt svårt att förstå vilken person jag faktiskt var när jag var i den där bubblan. Även om förståelsen om sjukdomen alltid kommer att finnas kvar. Jag gick på individuell KBT i 1½ år med start i början av år 2009. Fast hade även lite delar av DBT. Jag upplevde behandlingen som väääldigt jobbig i början, så pass jobbig att jag flera gånger var på väg att avbryta. Alla dessa "läxor" (som jag ändå i slutet kunde se hjälpte mycket). Jag hade en hård psykolog som vågade säga vad hon tyckte och tänkte, hon var inte rädd för att trampa mig på tårna och inte gav vika, vilket var precis vad jag behövde, för hon stöttade väldigt bra också. Jag fick otroligt bra verktyg som hjälper mig än idag. Hade jag inte varit envis och genomgått denna behandling tror jag inte att jag hade varit den person jag är idag. Då hade jag nog bara blivit sämre (jag hade så mycket känslor och tankar som jag inte kunde hantera på den tiden och såg mig själv som ett enda stort fel utan några som helst bra egenskaper, idag vet jag bättre). Nu idag går jag i en ångestgrupp som är KBT inriktad, det har än så länge inte givit mig något direkt... ännu. Kram!
apeaceofmee.blogg.se

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

Skönt att sitta på balkongen. :)

Svar: Det var riktigt skönt faktiskt! :)
apeaceofmee.blogg.se

Amanda CL

så mysigt med balkong :D jag vill också ha det!!!

så fin header du har :D

Svar: Ja det är jätteskönt:)Tack, vad glad jag blir över att du tycker det!
apeaceofmee.blogg.se

Maja

Balkong & uteplats är guld! Brukar ofta steka på vår altan ^^
Ja, att bli sjuk är ju ett gott 'friskhetstecken'. Har själv haft det xD
Kram! <3

Svar: Verkligen! :) det är rätta takter det. Haha. Haha, jo faktiskt! ;)
Kramar <3
apeaceofmee.blogg.se

A

Tack för ditt utförliga svar! Låter som att det är en rätt bra behandling ändå, trots att den är väldigt tuff! Hur fungerar din ångestgrupp? Alltså, hur bedriver man egentligen terapin när det är flera tillsammans?
Kram!

Svar: För mig var det verkligen det. Jo den fungerar väl, även om den inte är upplagd så som jag hade förväntat mig. De som håller i den informerar mest och berättar om ångest och känslor, hur det drar igång o.s.v. Sen får vi flika in med något när vi vill. Vi får läxor varje vecka och diskuterar lite smått om det nästa gång vi ses.Kram!
apeaceofmee.blogg.se