Sov gott!

Igår eftermiddag efter en ganska ok dag ringde farmor till mig och berättade att farfar dött i tisdagskväll . En tredje lunginflammation med feber blev för mycket. Efter stroken var han så skör, tunn och förlamad i nästan hela kroppen och sa bara korta meningar/ord då talet var väldigt påverkat liksom även medvetandet (även om han hade klara stunder också). Egentligen har jag inte haft så mycket "kontakt" med min farfar. Visst han har alltid kommit med farmor när jag fyllt år som yngre och sådana saker. Men vi pratade aldrig särskilt mycket, det var mest farmor jag pratade och gjorde saker med... Förutom det senaste två åren när jag varit och hälsat på hos dem. Jag vet egentligen inte vad som hände, men helt plötsligt var han med i konversationerna och inte bara jag och farmor. Jag är glad för de åren. Och även om jag inte vill att någon ska dö så tror jag ändå att det var skönt för honom då han inte kunde klara sig själv utan behövde hjälp med allting samt hade mycket ont. Han blev dessutom väldigt frustrerad när han inte fick fram orden han ville säga. Innan stroken och efter stroken sa han flera gånger att det var så jobbigt att bli gammal, det var helt enkelt jobbigt att leva. Men ändå känns det ledsamt och konstigt att jag inte kommer att få se honom igen. Liksom alla som har dött. Så märklig känsla. Och begravningen oroar mig väldigt mycket. Senast jag var på begravning var på mammas, pappas och pappas fru Agnetas för snart fem år sedan. Tre begravningar under väldigt kort tid. Minnena från de begravningarna gör mig skitskraj inför denna. Tanken som envisas med att dyka upp lite då och då är "vem blir det härnäst?" Fast jag försöker tänka på att farfar var 86 år gammal, han fick ändå ett långt liv. Och nu ska jag snart ta en promenad till farmor som säkert behöver allt stöd hon kan få. Därmed slutar jag denna text med att säga (skriva): "sov gott farfar!"    



 
Nimo

Åhh jag beklagar! Styrke kramar till dig <3

Svar: Tack, kram <3
apeaceofmee.blogg.se

Jasmine

Så ledsamt. Jag beklagar.
Av det som står i inlägget tolkar jag det som att du har förlorat båda dina föräldrar..? Det gör mig så ledsen.
Ta vara på dig.
Kram

Svar: Tack fina du!
Jo du har tolkat rätt tyvärr, för snart fem år sen förlorade jag mina föräldrar.
Ta hand om dig du också!
Kram
apeaceofmee.blogg.se

Jasmine

Svar: Tack så mycket för kommentaren.
Kram

linah

<3 beklagar verkligen.

Svar: Tack <3
apeaceofmee.blogg.se

Amanda

beklagar <3

sv: tack söta du

Svar: Tack <3
apeaceofmee.blogg.se

MALIN

Vilken vacker text du skrivit! Svar: Det ska jag försöka fixa :) Ha en fortsatt bra kväll! Kram

Svar: Tack! Åh, Roligt att du ska försöka fixa det :) Ha en bra kväll du också!
Kram
apeaceofmee.blogg.se

Anita

Beklagar :(

Malin

Beklagar! Hoppas han har det bra där han e nu ❤️

Svar: Tack! Det hoppas jag också, och det tror jag nog <3
apeaceofmee.blogg.se

Amanda

sv: tack <3 jag höjde en medicin igår så hoppas det blir mer stabilitet snart!

tusentals kramar

Svar: Ja, hoppas! Kram tillbaka
apeaceofmee.blogg.se

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Beklagar!

Min mormor gick bort i augusti av hjärncancer. Under hela livet har hon varit frisk, men det senaste året blev helt vänt. På slutet kunde hon inte röra sig, inte prata, hon satt på en och samma plats hela dagarna och fick massor av sår. Jag hade ingen bra kontakt med henne under mitt liv, då vi varit ovänner nästan hela tiden. Men de senaste månaderna är jag glad att vi fick tillsammans. Jag blev helt förstörd när hon dog, trots att jag vet att det var bäst så, det var hon som gav upp. Hon hade inget liv längre och var gammal. Hon var en riktig kämpe.

Självklart vill man inte att någon dör, men det blir en liten lättnad när man vet att det var för det bästa, för att de inte ska lida längre.

Begravningar är hemska och jobbiga. Jag har varit på 7 begravningar, varav två tycken den här sommaren. Det är lika jobbigt varje gång. Men det är ett bra sätt att säga farväl. Hur ont det än gör.

<3

Svar: Tack! Beklagar för dig med (eller vad man säger?)
Tråkigt med din mormor. Fint att ni ändå fick de där månaderna tillsammans!
Hur mycket man än förbereder sig så tror jag aldrig att man kan förbereda sig nog. Och känslorna kommer som de kommer.

Jo men precis, begravningar är som du säger ett bra sätt att säga farväl på.

Kramar <3
apeaceofmee.blogg.se

Erica

Alltid sorgligt när någon man älskar dör. Även om personen var gammal och sjuk och haft ett långt liv så blir det liksom ändå som att en liten del av en själv också försvinner. <3

Svar: Jo men precis <3
apeaceofmee.blogg.se

A

Oh...stackars din farmor! Det måste vara så svårt när ens livskamrat sen många år går bort! Och även om någon är gammal och har levt ett långt liv så är det svårt att ta adjö. Min mamma är 80...jag är så rädd för den dagen då hon lämnar livet! Verkligen jätterädd! Hur gammal hon än kommer vara och hur gammal jag än blir, så kommer det vara så svårt! Så outhärdligt och hemskt. Livet är inte lätt, det är svårt att ta adjö av sina nära, hur gamla de än blivit! Men din farfar har det säkert så mycket bättre nu! Det är inte roligt att leva när man känner att man inte längre klarar något själv utan är helt beroende av andra!
Stor varm kram!

Svar: Jo det är jobbigt för henne :/Jadu, det är verkligen ogreppbart med döden. Förhoppningsvis så får din mamma många fler fantastiska år!
Stor kram
apeaceofmee.blogg.se

Sven

Det är ledsna att läsa den, även om din farfar hade en hög ålder. Döden är en del av livet, men tyvärr måste du göra en hel del erfarenhet av den. Håller huvudet högt ... 🌈🌈🌈

Svar: Jo usch, men alla ska vi ju den vägen vandra någon gång, suck:(
apeaceofmee.blogg.se