Delicatobollar

I början på veckan bakade jag delicatobollar och det blev väldigt gott! så därför tänkte jag dela med mig av receptet. Jag blev dock lite osäker på om det verkligen skulle smaka delicatoboll med ljus choklad och inte mörk, men det visade sig bli hur bra som helst! det tycker i alla fall jag :) ska man göra bollarna i en större variant än som man gör när man gör vanliga små chokladbollar rekommenderar jag att göra dubbelsats! Jag har tagit receptet-----> härifrån men jag har förenklat texten lite. 

Ingredienser
100 g smör, rumsvarmt
1 1/2 dl florsocker
2 msk starkt kaffe
25 g ljus choklad (alltså inte vit choklad)
1 1/2 tsk kakao
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn

Garnering
100 g ljus choklad
Kokos

Mixa havregrynen så de blir fina smulor. Vispa smör och florsocker med elvisp, tillsätt sedan kaffet, vispa så det blandas.Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet. Smält chokladen (25 g av chokladen) i en skål i mikron eller på något annat. Häll därefter ner den i smeten. Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat. Ställ in i kylen i 30 minuter.Ta fram den ur kylen och rulla lagom stora bollar. Ställ bollarna i frysen i 30 minuter. Smält resten av chokladen i mikron (eller hur du nu vill värma den). Rulla bollarna i chokladen och rulla dom därefter i kokos (jag la först bollarna i kokoset och hällde kokos över med sked). Låt dem stelna i kylen en stund (vill du att dessa ska stelna fortare så kan du sätta bollarna i frysen ca 7 min). Klart!

 
Erica

Gott ju! :D

Svar: Det var det verkligen! :)
apeaceofmee.blogg.se

N

Vad gott :D

Svar: Ja, rekommenderar det verkligen! 😊
Har du lösenordsskyddat nu?
apeaceofmee.blogg.se

A

Mmmm...! Blir riktigt frestad! Längesen jag åt chokladbollar. Det är en sån där sak som känns så onyttig att äta att jag sällan vågar, men på sistone ofta får lust med.
Hur mår du i din mage nu för tiden? Du hade ju besvär ett tag, minns jag.
Kram!!

Svar: Jag önskar verkligen att du en dag kommer att våga äta någon/några chokladbollar en dag. Du vet, man kan äta allt i måttliga mängder utan att det händer någonting. Och det går även att äta utöver det vanliga någon gång då och då, kroppen klarar det! :) <3
Min mage mår mycket bättre nu. Visst jag har lite känningar ibland men absolut inte som då. Jag tror mycket berodde på den fruktansvärda stressen jag kände på högskolan, oron som blev och mina höga krav på mig själv. Kramar!
apeaceofmee.blogg.se

Netti Starby

Åh vad gott och nu blev jag sugen :-D Kram

Svar: Ja, dem var riktigt goda :) Kram
apeaceofmee.blogg.se

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

Åh så gott! :)

Svar: Ja, det var riktigt gott! :)
apeaceofmee.blogg.se

♀ P E A C E R E V ♀

inte provat att ha i choklad i, ska göra det till nästa gång! tack för tipset!

Svar: Okej, det blir enligt min smak jättegott! Berätta gärna vad du tyckte när du provat :)
apeaceofmee.blogg.se

LIL' BABUSTYLE - The truth is mine

Låter gott! :)

Svar: Och det var det verkligen också! :)
apeaceofmee.blogg.se

Linda

typ en av de bästa sakerna i livet ;)

Svar: Jajjamen! ;)
apeaceofmee.blogg.se

Elin

Du verkar vara så duktig i köket. Avis!

Hallon är klockrent!
kramar

Svar: Haha, tycker du? Jag vet dock inte om jag delar den uppfattningen, men tack i alla fall :)
Ja, hallon är verkligen supergott! särskilt om man äter de direkt från buskarna.
Kramar
apeaceofmee.blogg.se

linah

men så gott! <3

Svar: Det var det verkligen! <3
apeaceofmee.blogg.se

Madeleine - blogg om psykisk ohälsa och hälsa

Jag önskar att jag tyckte om sådana bollar. Men när jag gick i lekis och några i klassen bakade det så fick jag enbart en stor smörklump i dom, sen dess har jag inte kunnat äta det :)

Svar: Ja, de är ju så goda! Men jag kan verkligen förstå om du har svårt för just chokladbollar. Smörklumpar i just såna kan få vem som helst att vilja kräkas...
apeaceofmee.blogg.se

Amanda Jona [SPONTAN]

Mums! :)

Svar: Verkligen! :)
apeaceofmee.blogg.se

Jessy

mums,mums,mums!

Svar: Kan jag lugnt säga! :)
apeaceofmee.blogg.se

Emma Engström

Mumsigt! :D

Svar: Verkligen! :D
apeaceofmee.blogg.se

Anita

Omnom :D

Svar: Oja :D
apeaceofmee.blogg.se

rebeccafornstedt.blogg.se

Åhh vad gott!!

Svar: Oja!! :D
apeaceofmee.blogg.se