Streptokocker

Ja, vad ska jag säga... Jag ringde 1177 i tisdags för att jag hade upptäckt på söndagen att jag hade blåsor i halsen som inte ville försvinna, kan tillägga att jag redan kände av att det var något galet med halsen redan i torsdags (förra veckan). Sedan började en huvudvärk smyga sig på - jag har aldrig huvudvärk i vanliga fall och nu fick jag det flera dagar i rad + ont i kroppen och fryssen blandat med svettig dock ingen feber men väldigt trött (jag som haft så mycket energi på sistone). Personen på 1177 var helt säker på att det var höstblåsor, ett virus som oftast drabbar barn men att det för mig kan ha legat latent. Och jag köpte det väl inte riktigt (dock inget jag sa) trots att jag förklarade till punkt och pricka så noga jag kunde, man vill ju lita på att det är som det sägs. Fast personen sa också att om det inte skulle ha försvunnit inom en vecka skulle jag gå till hälsocentralen. Jag tänkte att jag ju egentligen började känna av det redan i torsdags... Men ändå äsch liksom. Fast dessa två dagar gick och igår märkte jag att blåsorna inte verkade ha en vilja att ge sig av (även om jag försökte övertala mig sjäv om att det blivit bättre).

Hursomhelst så ringde jag hälsocentralen redan vid sju då jag vaknade av att jag var alldeles dyblöt av svett vid klockan 6 igårmorse (typiskt jag som nyligen bytt sängkläder!!), alltså jag är varm av mig i vanliga fall så jag tänkte först att äsch, jag är nog bara lite fuktig och försökte somna om fram till det att jag kände hur det rann från ryggen... Liksom såå äckligt! Även om jag inte haft feber på dagarna så hade jag förmodligen en febertopp igårnatt. Tillbaka till Hälsocentralen... Först sa hon som svarade att det säkert bara var ett virus så att det nog skulle gå över snart. Men sen när jag sa att blåsorna inte var vita ändrade hon sig och ville att jag skulle komma. Jag träffade en läkare som sa att han nästan var helt säker på att det var ett virus, men ville ändå ta en odling för säkerhetens skull, tack för det säger jag! han sa sen att 90% av alla halsproblem är virus, bara 10% är baktriella och naturligtvis var jag en av 10%. Så nu blir det till att äta antibiotika i 10 dagar. Och jag är så glad för att han faktiskt var så noga (sen om det berodde på att han hade en läkarkandidat med sig eller inte, det vet jag inte), jag har träffat honom en gång förut också när jag var så sjuk i våras och fick ett bra intryck. Nä men om man inte får behandling för streptokocker så går de antingen går över av sig själv eller så kan man drabbas av andra hemska symtom. Och idag är det första dagen som jag inte har speciellt ont i halsen, jippiiie! så nu kan jag äta annat än flytande eller mjuk mat :))) fast tröttheten är fortfarande STOR! hoppas även den drar iväg snart! Annars längtar jag till nästa vecka då antibiotikakuren är slut och jag helt återställd :)))

Ja så kan det gå... Jag har under året haft en rejäl förkyldning och det är andra gången jag går på antibiotika, fast första gånger var jag däckad och låg i sängen i flera dagar och kunde inte äta alls så är det ju inte nu, nu kan jag ju träffa folk och sådär bara jag tar det lugnt. Hm... Jag som haft så bra immunförsvar under flera flera år, men inte nu längre. Tänk hur det kan förändras! Nä nu ska jag gå och äta min egengjorda kyckling, pommesfritt med broccoli :)

linah

krya!! <3

Svar: Tack :) <3
apeaceofmee.blogg.se

Anita

Men vilken otur du har!! Krya på dig finis <3

Svar: Tack fina! <3
apeaceofmee.blogg.se