...

Jag tänkte göra en liten liten jullista som jag tagit ifrån Evah

1. Pepparkakor eller lussebullar?
 Lussebullar :)
2. Skumtomtar eller knäck? Skumtomtar..
3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad..
4. Köttbullar eller prinskorvar? Hemmagjorda köttbullar.
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka.
6. Lax eller sill? Lax men sill är också gott :)
7. Sylta eller pastej? Sylta.

 
8. Paradis eller Aladdin? Paradis, den mörka chokladen i Aladdin är inte god.
9. Revbensspjäll eller Jansons? Revbensspjäll.
10. Glögg eller julmust? Julmust. Fast glögg är också gott och ger mer julkänsla.
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Inga. Dopp i grytan har jag aldrig ätit.
12. Ris a la Malta eller gröt? Gröt så klart! :D.
13. Hemma eller borta? Borta.
14. Utomlands eller Sverige? Utomlands.

Bild från Grankanaria 

15. Ge eller få? Ge, även om det är väldigt kul att få också :)
16. Mysteriet på greveholm eller Sunes jul? Sunes jul! :)
17. Chokladkalender eller paketkalender? Paket :D
18. Plastgran eller äkta? Plast.
19. Arne weise eller Ernst? Arne.
20. När vill du att första snön ska falla? Några dagar innan julafton.
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Ja, tyvärr...
22. När är det dags att pynta? Några dagar innan advent.

En bild från gamla lägenheten
 
23. Kan du komma på något negativt med julen? Att mamma och pappa inte finns med oss.
24. Favorit julfilm? Tomten är far till alla barnen :)
25. Favorit julkalender? Sunes jul och Mysteriet på greveholm från 97?
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Jag brukar bli ganska mättad.
27. När öppnar du dina julklappar? Efter Kalle Anka.
29. Vad framkallar mest julstämning? Alla fina ljusbelysningar.
30. Vad är viktigast med julen? Att bry sig om och ta hand om varandra.
Vara tacksam för det man har!

 

Sven

Åh, det är en fin Advent bar! Vissa saker är i Tyskland och Sverige, men Kalle Anka är (endast) i Sverige förmodligen stor tradition. Vi kommer att vara med oss (en del av min familj och min frus familj). Jag ser fram emot igen till koka. Även om detta är också återigen stor stress, men det är alltid trevligt när andra jublar - och jag gillar att göra det ... Julskinka jag kommer att göra. Men jag är förvånad igen hur snabbt året är (nästan) över. Jag önskar er en trevlig första advent! 🎄

Svar: Ja, jag älskar Kalle Anka. Ingen Kalle ingen julafton ;) Låter som ni kommer att få en trevlig julafton. Jo, stressigt, men kanske mest på ett roligt sätt? Julskinka är ju verkligen underbart gott! jadu dagarna bara går och går... Jättefort! Tack detsamma :) även om jag är en dag försenad då första advent var igår.
apeaceofmee.blogg.se

A

Brukar du åka utomlands över julen? Känns det inte konstigt att vara någonstans där det är sommar när det är jul?

Svar: Vi var utomlands år 2009, det hade varit mammas dröm i en oändlighet. I slutet av år 2008 och i början av år 2009 trodde vi alla att hon skulle dö. Hon sa när hon mådde bättre sen sent på vårkanten att "om jag lever vid juletid så vill jag fira julen utomlands i år, då ska vi inte bara säga utan göra" (hon var själv tvivelaktig på om hon skulle leva då). Men mamma mådde helt okej så jag, syrran, hennes man och barn åkte och det var en underbar resa! visst det kändes lite konstigt med värme och palmer men ändå skönt på något sätt att inte vara hemma, liksom prova på något nytt. Visst det är fint att fira jul i Sverige allra helst när det är vitt ute. Men jag skulle absolut kunna fira det utomlands igen. Året därpå dog mamma den 24:e november, precis en månad före julafton. Så jag är glad att vi hann.
apeaceofmee.blogg.se